Mikä on Facebook-pikseli (nykyisin Meta-pikseli)?

Yksi sosiaalisen median parhaimmista hyödyistä, on mahdollisuus testata, seurata ja kohdistaa mainoksia hyvinkin tarkasti. Tämä onnistuu Facebook-pikselin avulla. Facebook-pikseli on tiedonkeruutyökalu, jonka avulla saat kaiken irti mainoksistasi Facebookissa ja Instagramissa.

Facebook-pikselin nimi muuttui helmikuussa 2022 Meta-pikseliksi, mutta termi Facebook-pikseli on yhä käytössä Suomessa.

Jos teet Facebook- tai Instagram-mainontaa tai aiot tehdä sitä tulevaisuudessa, Facebook-pikseli on jokaisen yrittäjän must have -työkalu. Lue, miten se toimii.

Mikä on Facebook-pikseli?

Facebook-pikseli on lyhyt koodinpätkä, joka sijoitetaan sivustollesi. Se kerää tietoja, joiden avulla voit seurata Facebook-mainosten konversioita, optimoida mainoksia, rakentaa kohderyhmiä tulevia mainoksia varten ja markkinoida tuotteitasi tai palveluitasi uudelleen ihmisille, jotka ovat aiemmin tehneet jonkinlaisen toiminnon verkkosivustollasi.

Asentaaksesi Facebook-pikselin, sinulla tulee olla pääsy sivustosi lähdekoodiin. Vaihtoehtoisesti voit asentaa Facebook-pikselin kumppani-integraation avulla.

Näin Facebook-pikseli toimii

Facebook-pikseli sijoittaa evästeitä seuraamaan käyttäjiä, silloin kun asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa. Tämä mahdollistaa sen, että pystyt tavoittamaan ne asiakkaat, jotka ovat olleet aiemmin kiinnostuneita tuotteistasi.

Olet varmasti itsekin törmännyt joskus mainokseen, jossa markkinoidaan juuri hetki sitten tarkastelemaasi tuotetta. Ehkäpä olet lopulta myös tilannut tuotteen.

Tätä kutsutaan uudelleenkohdentamiseksi.

Uudelleenkohdentaminen on markkinoijien salainen ase tuloksen tekemiseen. Sen tavoitteena on muistuttaa ostajia palaamaan ja ostamaan tuotteet, jotka he jättivät ostoskärryihinsä aiemmin. Uudelleenmarkkinointi ei kuitenkaan ole Facebook-pikselin ainoa hyöty. Pikseli on tärkeä myös seurannan, analytiikan, mainosten ja jopa verkkosivujen konversio-optimoinnin kannalta.

Pikseli seuraa erilaisia ​​toimintoja, joita ihmiset tekevät verkkosivustollasi, kuten ostoksen tekemistä tai ostosten lisäämistä ostoskoriin. Facebook kutsuu näitä toimia ”tapahtumiksi”.

Mitä tapahtumia Facebook-pikseli seuraa?

Osto: joku tekee ostoksen verkkosivustollasi.

Liidi: joku rekisteröityy sivuille, tilaa uutiskirjeen jne.

Maksutietojen lisääminen: joku syöttää maksutietonsa ostoprosessin aikana verkkosivustollasi.

Ostoskoriin lisääminen: joku lisää tuotteen ostoskoriin.

Toivelistalle lisääminen: joku lisää tuotteen sivustosi toivelistalle.

Maksamisen aloittaminen: joku aloittaa kassaprosessin ostaakseen jotain sivustoltasi.

Haku: joku käyttää hakutoimintoa etsiäkseen jotain sivustostasi.

Sisällön tarkasteleminen: joku päätyy tietylle verkkosivustosi sivulle.

Yhteydenotto: joku ottaa yhteyttä yritykseesi.

Tuotteen mukauttaminen: joku valitsee tietyn version tuotteesta, esimerkiksi tietyn värin tai koon.

Lahjoitus: joku tekee lahjoituksen sinulle.

Sijainnin etsiminen: joku hakee yrityksesi fyysistä sijaintia.

Aikataulu: joku varaa ajan yritykseesi.

Kokeilujakson aloitus: joku rekisteröityy tuotteesi ilmaiseen kokeiluversioon.

Hakemuksen lähettäminen: joku hakee tuotettasi, palveluasi tai ohjelmaasi.

Tilaus: joku tilaa tuotteen tai palvelun.

 

Elisa Juntunen

 

 

 

 

 

 

Discover more from Superluova

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading