Sähköpostilistan kerääminen ja sähköpostien lähettäminen saattaa ehkä kuulostaa jokseenkin vanhanaikaiselta. Sitä se ei kuitenkaan ole. Sähköpostimarkkinointi tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia myynnin kasvattamiseen, jos sitä osaa hyödyntää oikein.
Sähköpostilistan luominen on yksi inbound-markkinoinnin kulmakivistä. Inbound-markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jossa asiakas on aina keskiössä ja asiakas tekee aina itse päätöksen, milloin haluaa ottaa yritykseesi yhteyttä. Inboundissa asiakkaan kiinnostus herätetään tarjoamalla asiakkaille arvoa tuottavaa sisältöä ja heille tarjotaan useita eri väyliä osoittaa kiinnostuksensa yritystäsi kohtaan. Yksi väylä on houkutella asiakas liittymään sähköpostilistalle.
Vastakohtana inbound-markkinoinnille on outbound-markkinointi. Outbound on lähes yhtä tärkeää kuin inbound, mutta se voi joskus tuntua hieman tunkeilevalta, sillä outboundissa asiakasta lähdetään tavoittelemaan hyvinkin suoraan ilman niin sanottua suostumusta. Outboundin yksi tunnetuin muoto on kylmäpuhelut ja outboundin keinoja käytetään etenkin B2B-myynnissä.
Sähköpostilistallesi kirjautuvat henkilöt ovat kaikista lämpimimpiä asiakkaitasi, sillä he ovat jo tehneet ensimmäisen askeleen kohti palveluitasi ja osoittaneet kiinnostuksensa yritystäsi kohtaan. Ensimmäisen askeleen tehneitä henkilöitä voidaan kutsua niin sanotusti lämpimiksi liideiksi. Lämpimien liidien muuntaminen maksaviksi asiakkaiksi hoituu paljon helpommin, kuin sellaisten henkilöiden, jotka eivät ole osoittaneet minkäänlaista kiinnostusta yritystäsi kohtaan. Siksi sähköpostimarkkinointi on yksi tärkeimmistä keinoista kasvattaa myyntiä ja liikevaihtoa.
Sähköpostilistalle liittyneiden henkilöiden tulisi saada eksklusiivista sisältöä, jotta sähköpostilistalla olevat henkilöt eivät poistuisi listalta. Heille voi tarjota esimerkiksi uniikkeja tarjouksia, hyödyllisiä vinkkejä, ajankohtaista tietoa alastasi ja tietoa uusista blogiteksteistä. Sähköpostimarkkinoinnin hyvä puoli on myös siinä, että markkinoinnin pystyy hyvinkin helposti personoimaan. Personoinnin perustana on asiakkaista kerätyt tiedot CRM-järjestelmässä. Personointi näkyy mm. etunimen käyttämisenä sähköpostin yhteydessä, kohdistettuina tarjouksina ja muistamisena esimerkiksi syntymäpäivän johdosta.
Sähköpostilistaa ei käytetä vain uutiskirjeiden ja tarjousten lähettämiseen, vaan myös mainontaan. Se on yksi mainonnassa onnistumisen tärkeimmistä elementeistä. Facebook-mainonta onnistuu myös ilman sähköpostilistaa, mutta luomalla kohderyhmän sähköpostisi tilaajista, saat kohdennettua mainonnan juuri niille henkilöille, jotka ovat kaikista potentiaalisimpia asiakkaita – ehkä jopa ostaneet sinulta joskus aiemminkin. Kyseisen sähköpostilistan pohjalta voidaan luoda samankaltaisuuteen perustuvia kohderyhmiä, jotta mainonta tavoittaisi myös ne henkilöt, jotka ovat käyttäytymiseltään ja kiinnostuksenkohteiltaan samankaltaisia lämpimimmän kohderyhmäsi kanssa ja siksi myös erittäin potentiaalisia uusia asiakkaita – asiakkaita, jotka ovat valmiita ottamaan askeleen kohti yritystäsi ja tutustumaan palveluihisi.
Sähköpostien saaminen ei ole enää yhtä jännittävää, kuin vaikkapa kymmeniä vuosia sitten. Nykyään sähköpostit täyttyvät kaikenlaisista tarjouksista ja roskapostista. Vain kehottamalla ihmisiä liittymään sähköpostilistalle, voi sähköpostilistan kerääminen viedä hyvinkin kauan aikaa. Nopea tapa kasvattaa sähköpostilistaa, on luoda ”liidimagneetti”, joka puhuttelee kohderyhmääsi. Sen tulee olla niin houkutteleva, että se saa kaikista vastahakoisimmatkin henkilöt jättämään yhteystietonsa.
–Elisa Juntunen